BELI BUKU

JOM FOLLOW BLOG SAYA..TERIMA KASIH.

Tuesday, December 29, 2015

Post #51 Edited 30 Disember 2015

Sila klik pada gambar untuk lebih jelas.
Untuk panduan kita bersama.
Time hujan dan sejuk macam sekarang ni la yang selalu buat kita terbabas tidur.

-Edit pada 30 Disember 2015-

Memandangkan imej tak berapa jelas, so akak nak ringkaskan 
serba-sedikit perkongsian tersebut ye.

Soalan pembaca:
Saya kerap tidur lewat menyebabkan saya sukar bangun dan menunaikan solat subuh tepat pada waktunya. Kadangkala saya dapati ramai juga yang mempunyai masalah sama, tetapi mereka menunaikan solat subuh sebaik sahaja terjaga dari tidur walaupun matahari sudah terbit.
Jadi saya keliru adakah kita masih boleh mengerjakan solat subuh walaupun sudah lewat?
Malah setahu saya ada waktu yang di larang daripada menunaikan solat seperti selepas terbit matahari.

Ringkasan jawapan:
- Allah dah tentukan waktu malam untuk manusia berehat. Sekiranya kita mengubah peraturan Allah, pasti ada akibatnya. Apabila tidak cukup tidur di waktu malam, maka akan merosakkan kesihatan, pembelajaran dan pekerjaan. Begitu juga jika kita lalai dengan solat fardhu.
-Apabila kita TERTIDUR dan bukannya kerana malas bangun, maka adalah wajib bagi kita untuk terus mendirikan solat subuh . Bagaimanapun amalan berjaga malam sehingga tidak dapat menunaikan solat Subuh pada waktunya adalah dikira berdosa.
- Solat subuh wajib di qadha.
- Ubah tabiat tidur dan elak dari berjaga malam.

Wallahualam.

Terimakasih Sudi Singgah Sini.

No comments: